Gjestfrihetens Kunster - Genialt! (Em)

Så var jeg i Stavanger i helgen. Jeg tok godt nok ikke opp jakten etter skjebnen og Johan Harstad, men hva bedre er var det en ting jeg forelsket meg totalt i, og som ville passe perfekt på f.eks min Blågårdsplass. Men først en liten påminnelse til meg selv:

Tilbake til forelskelsen: Gjestfrihetens kunstner er et prosjekt som utforsker hvordan litteraturen kan fungere som en inspirasjonskilde og kunnskapsbank til økt forståelse av gjestfrihetens kår. En del av dette prosjektet er Gatebiblioteket - sett bøkene fri! Dvs et gatebibliotek i form av en skulptur med åpne luker fylt med bøker. Levering står på eget ansvar og samvittighet. Har du lyst på en bok, eller har du en bok du vil dele med andre, kan du hente den fra, eller legge den i det åpne gatebiblioteket. Konseptet er ikke mindre enn genialt - jeg ville elsket å kunne hente bøker døgnet rundt - samt donere mine favoritter. Jeg tror også kulturelt sett det ville være et fantastisk tiltak på Nørrebro. Det er pt blandt beboerne både en konstant streben etter samhold og stor motstand overfor alle gatekamper og kriger som foregår. Stemningen sier "vi gidder ikke godta dette mer, og vi må stå sammen".

Er det ikke så kult å gjøre noe konkret? Om vi, og politiet ikke kan stoppe kampene, kan vi iallefall gjøre noe som sier at vi ønsker å forstå, stå sammen og være gjestfrie og åpne for alle kulturer. Og det skal gjøres med respekt - fra alle!

Et gatebibliotek på blågårdsplass ville være et "token" på at om noe skal skje - er vi nødt til å stole på hverandre!

Jeg frykter dog at i løpet av kort tid vil det hele stå i brann eller bøkene være stjålet eller ødelagt. Men kanskje er det en sjanse man må ta - kanskje er det bedre å prøve og feile, enn ikke å prøve i det hele tatt?

Jeg vil, jeg skal. Og den første boka jeg ville lagt inn i biblioteket? Det blir faktisk tre. Jan Kjærstads triologi - Forføreren, Erobreren og Oppdageren - ikke mindre enn geniale!

-Em-

0 comments:

Post a Comment

 

Home | Top